Odnose v kolektvu moramo in zmoremo izboljšati

Odnosi na delovnem mestu so kot vrt. Če želimo, da bo kaj raslo, moramo  saditi, zaliti, negovati. Sicer bo uspeval samo plevel. Poznamo ga tudi v  delovnih odnosih. Za trenutek pogledamo stran in že se razbohotijo nerazrešeni konflikti, očitki, spletke, zamere, občutki nemoči, jeze, nezaupanja. To moramo in zmoremo preseči. 

Piše: dr. Damjana Pondelek, svetovalka vodstvom in kolektivom pri krepitvi odnosov in vodenja, organizacijske kulture, odpornosti in odgovornosti iz podjetja Urednica

Prispevek je bil prvič objavljen 16.8.2024 v časopisu Dnevnik, rubrika Zaposlitve in kariera

Ko se s sodelavci različnih organizacij pogovarjamo o tem, kaj jim je na delovnem mestu najbolj pomembno, so odnosi vedno na prvem mestu. Vedno. Sodelavci tako zelo potrebujejo prijazno besedo, občutek, da so slišani, sprejeti, cenjeni…, da so pripravljeni oditi in sprejeti slabše plačano službo drugje. Neredke pa so tudi odpovedi brez načrta, kako naprej. Posamezniki vedo le, da želijo, morajo stran. Ko se delovni dan konča, slabi odnosi namreč ne ostanejo v službi, sodelavci jih nosijo domov, o njih razmišljajo, grenijo svoje bližnje in sebe in slabo voljo nehote trosijo vse naokrog. Naslednje jutro vso to nezadovoljstvo in razočaranje prinesejo nazaj v službo. Zamere se kopičijo in z delovnimi odnosi gre samo še navzdol. Narediti moramo vse, da pomagamo sodelavcem, da bodo za začetek zmogli spoštljivo sobivati in konstruktivno sodelovati drug z drugim. Prav tako pa moramo okrepiti vodstvo, da bodo v teh zahtevnih okoliščinah zmogli podpreti sodelavce in sebe.  

Dobre odnose in zaupanje je mogoče povrniti

Povrniti zaupanje v ranjenih kolektivih je zahtevna naloga, saj je v takšnih primerih komunikacija med sodelavci (oz. to, kar je od nje  ostalo) precej uboga. Že davno je namreč zmanjkalo prijaznih in spodbudnih besed. Nadomestile so jih besede, ki bolijo in pa “nimamo si več kaj povedati tišina,” ki ravno tako boli. Od izrečenega so ostali so samo še očitki, od neizrečenega pa ena velika bolečina in frustracija za vse. To je uničujoče za  zavzetost v kolektivu in demotivirajoče za vsakega posameznika, onemogoča pa tudi dobro sodelovanje za skupne cilje. V toksičnih okoliščinah in odnosih se namreč cilji odmikajo, saj so sodelavci osredotočeni na varovanje lastnih hrbtov, pri tem pa jim zmanjka moči, časa in volje za dobro delo. Ranjeni kolektivi se soočajo tudi s številnimi drugimi posledicami slabih odnosov. Vendar pa je, ne glede na zahtevne okoliščine, izboljšanje odnosov in zaupanja v delovnih kolektivih mogoče in tudi nujno potrebno. 

Kako lahko pomagamo zunanji strokovnjaki?

Vsaj na začetku je zares dragocena pomoč in podpora zunanjih strokovnjakov, ki nismo vpeti v notranje odnose, hierarhična razmerja ter v druge vloge moči in nemoči.   Od vodstev in kolektivov  v težavah prav gotovo ni mogoče pričakovati, da bodo lahko sami nase pogledali racionalno in s potrebno čustveno distanco, samostojno rešili stoletne zamere in ranjene odnose. Potrebni so nevtralen pogled in usmeritve od zunaj. Tako bo tudi bistveno lažje indentificirati dejanske vzroke slabih odnosov, ki so pogosto preplet organizacijske kulture, medsebojnih delovanj, nerazrešenih konfliktov, komunikacije, ki rani, nemoči vodenja, nezmožnosti sodelovanja in sistemskih izzivov organizacije. Najprej pa moramo pomagati sodelavcem, da lahko odkrito spregovorijo si spoštljivo prisluhnejo. Da lahko izrazijo svoja pričakovanja in zmorejo in hočejo razumeti tudi pričakovanja drugih. Ko vzpostavimo dialog, spoštljivo, odprto komunikacijo in postavimo zdrave temeljne profesionalnih odnosov, kamor sodijo tudi toleranca, prijaznost in empatija, lahko začnemo reševati težave v odnosih in graditi zaupanje. Podpreti moramo tudi vodje, da zmorejo ustrezno poskrbeti za sodelavce, voditi z zgledom in po potrebi spreminjati obstoječe vzorce, procese in sisteme, ki organizaciji in njenim ljudem ne služijo več. To je zahtevna in dolgotrajna, a edina možna pot do bolj produktivnega, spodbudnega in zdravega organizacijskega okolja, v katerem bodo vodstvo in sodelavci in posledično stranke želeli in zmogli ostati.  

Kaj lahko za boljše odnose stori vodstvo?

Vodstvo ima ključno vlogo pri spodbujanju dobrih odnosov med sodelavci. Najbolj pomembno je, da sodelavce spoštujemo, vključujemo, spodbujamo in cenimo in jim tako pokažemo pot. Če so vodje za zgled, se ta zgled širi po celotni organizaciji. Ključna je redna, odprta, transparentna, vključujoča komunikacija. Ko se pojavijo konflikti med sodelavci, jih je pomembno hitro in pravično reševati. Pomagajmo sodelavcem najti ustrezno, mirno rešitev spora. Sodelavci morajo vedeti, kaj se od njih pričakuje in kako njihovo delo prispeva k splošnim ciljem organizacije. Spodbujajmo jih k timskemu delu in sodelovanju namesto tekmovanja. Spodbujajmo sodelavce, da lahko spregovorijo o svojem delu, izzivih in predlogih. Bodimo odprti za povratne informacije. Pokažimo sodelavcem, da nam je mar zanje. Praznujmo uspehe in skupne zmage in spodbujamo zaposlene, da se medsebojno cenijo, spoštujejo, si pomagajo in se pohvalijo.

Kako lahko k boljšim odnosom prispevamo sodelavci?

Bodimo spoštljivi, vljudni in prijazni do vseh svojih sodelavcev. Izogibajmo se opravljanju in spoštujmo mnenja drugih, tudi če se z njimi ne strinjamo. Pomagajmo sodelavcem, ne da bi nas morali za to posebej prositi. Jasno in spoštljivo izrazimo svoje mnenje. Pozorno poslušajmo sodelavce in bodimo odprti za povratne informacije. Bodimo pozitivni in optimistični. Dobra volja je nalezljiva in pomaga ustvariti bolj prijetno in zdravo delovno okolje za vse. Pridružimo se skupnim dogodkom. Druženje in pogovor nas povezujeta. Bodimo pozorni na sodelavce, ki preživljajo težke čase. Pomembno je, da pazimo drug na drugega. Bodimo iskreni in zaupanja vredni in  držimo dano besedo. To bo pomagalo zgraditi močne in trajne odnose. 

Ne bo šlo čez noč, vendar je vredno

Tudi za dobre delovne odnose velja, da jih hitro porušimo in dolgo gradimo. Potrebovali bomo veliko potrpljenja, znanja, dobronamernosti, profesionalizma, prijaznosti in empatije, da zgradimo bolj zdrave delovne odnose, ki bodo podpirali vas, vaše sodelavce in stranke. Trajalo bo, vendar je vredno, saj z bremeni slabih delovnih odnosov ni mogoče mirno živeti in dobro delati.